Nietzsche – Jenseits der Zeit
Otto B. Wiersma

14 Dec 2006 – 20 Mar 2007 (last update)

abstracts home

 
Aangestipte onderwerpen
Nietzsche in een paar hoofdpunten
Zoeken in de digitale tekst van Also Sprach Zarathustra
Zarathustra
Uebermensch jenseits der Zeit
Uebermensch & ewigen Wiederkunft
Wandelende Uebermensch
Tijd en eeuwigheid
Hermetaforisering
Afbraak noodzakelijk voor opbouw?
Er wordt wat afgelachen in ASZ
Medelijden
door Nietzsche gecomponeerde
muziek
gedichten van Nietzsche
sprong (vs Kierkegaard?)
halcyonic
invloed op Freud, Dawkins, Sloterdijk
mijn meest rustgevende Nietzsche co-reader
 
 

Nietzsche (1844-1900)
periode 1881-1885 (FW, ASZ)
wetenschappelijk denken + artistiek vermogen + praktische levenswijsheid
 
 
Nietzsche versus of boven:
continualisme (Heracleitisch) atomisme
sensualisme (Aristoteliaans)
naar de dingen
idealisme
naar de ideeën
eenheid subject en object,
van lichaam, ziel en geest
dualisme (Descartes, Kant)
biologisme, organicisme
Sum, ergo cogito
mechanicisme
Cogito, ergo sum
(Descartes’ rationalisme)
perspectivisme
vraagkarakter vd dingen
waarachtigheid
objectivisme
-
waarheid
positief-romantisch vitalisme
amor fati: het noodzakelijke aan de dingen als schoonheid liefhebben; aanvaarding van vergankelijkheid;
lust in vernietigend scheppen;
macht = scheppende en schenkende liefde (de hoogste ene deugd)
moed
negatief-romantisch pessimisme
(Schopenhauer)
-
-
-
-
-
angst
verhoogde prikkelbaarheid
(Epicurisch)
stoïsche onverschilligheid /
christelijke angst voor natuur en toeval
atheïsme (God was door de mens bedacht, maar weer vermoord toen de mens geen allesziende getuige meer kon verdragen) polytheïsme, monotheïsme, deïsme
(N: als Jezus niet te vroeg was gedood, zou hij hebben leren leven, liefhebben en lachen)
Zukunft dieser Welt Jenseits, Hinterwelten, überirdische Hoffnungen
vrijdenken (kennis door oprechtheid,
het zelf van kunst en rede is verschil-lend van elk ander; individualisering)
gelijkheidsdenken
(kudde-instinct, kudde-moraal, democratie)
Weltbejahung
(cf dionysische rituelen,
Goethe)
Weltverneinung
(cf boedhistische wereldverzaking,
Schopenhauer)
höhe Menschen
Übergang
& Untergang naar
Übermensch (sei der Sinn der Erde, des Seins)
Pöbel, kleine Leute, letzte Menschen,
vromen, goeden, rechtvaardigen
(Pharisäer)
gezondheid (wellust, heerszucht, zelfzucht, Lebensbejahung en Moralverneinung) of ziekte [>invloed op strafrecht], genezing het objectiveren en fixeren van goed en kwaad, zonde, schuld, schaamte, straf
lustethiek (doe wat jij opnieuw zou willen doen; leef wat je zou willen herbeleven; onschuldige schaamteloosheid) plichtethiek (Kant’s categorische imperatief: doe wat ook een ander zou (moeten) kunnen doen)
utilitarisme (doe wat goed is voor velen)
lijden (maakt sterk, tragisch heroïsme) medelijden (ondergraaft het gesterkt worden door lijden)
zelfzucht
ga uit van de overvloeiende rijkdom van je zelf
(esthetische bestaansrechtvaardiging,
onschuld in hartstocht)
naastenliefde
ga uit van het tekort
van de ander
(N: motief in tegenspraak met principe: de 'naaste' prijst onzelfzuchtigheid, omdat dit hem voordeel oplevert FW,21)
vita contemplativa
(vreudevolle bevestiging van het doelloze bestaan)
amerikaans-europese arbeidsmoraal, haast, geestloosheid
levenskunst, de redelijkheid van het levenslot (Schicksal) aanvaardend verslavingen
maatschappij als experiment, waarin weinigen het geluk willen door liefhebbend nieuwe waarden te scheppen maatschappij als verdrag (contract-theorie), gericht op het geluk van de meesten
metafoor vh zuiden
dionysisch (Grieks)
provençaals (Zuid-Frans)
renaissancistisch (Italiaans)
… (Afrikaans)
licht, helder, droog, zon
genezend
metafoor vh noorden
-
Duits
-
-
donker, bewolkt, vochtig
ziekmakend
Europeanisme
(heimatlos
nu en toekomst)
nationalisme
(verheerlijken ipv
vergeten vh verleden)
utopisme
muziek
Beethoven, Mozart, Bizet (Europees)
diep, opgewekt, dansend, uitgelaten, teder, waarachtig, levensecht, vrolijk, geneeskrachtig, betoverend, natuurlijk, gematigd (wb maat en vorm)
muziek
Wagner (Duits)
hypnotiserend, retorisch, orerend, dramatisch, romantiserend, bombastisch,
mateloos (wb maat en vorm)
‘t Bovenstaande is ‘n genomisch schema dat in je verbeelding omgezet moet worden in een proteomische animatie: vouw de linker kolom tot de dynamisch interacterende inhoud van een cel, waarbij de vertikale scheidingslijn fungeert als celmembraan en de meegevouwen versus-elementen van de rechter kolom als datgene waar de antistoffen vd cel zich tegen keren
(onderdelen schema deels ontleend aan Martine Prange, Lof der Méditerranée, Nietzsche’s vrolijke wetenschap tussen noord en zuid, 2005)
 
Zoeken in een digitale tekst van Also Sprach Zarathustra
Met een aan de Gutenberg-site ontleende tekst van ASZ heb ik wat onderzoeks-opzetjes gemaakt die via de onderstaande links zijn te bekijken:
Allereerst een
frequentie-tabel: een lijst met woorden, geordend op frequentie van voorkomen in de tekst. Deze geeft een aardige eerste indruk van een aantal N na aan ‘t hart liggende concepten.
Met behulp van (combinaties van) trefwoorden is ook een selectie te maken van ‘verzen’ in de tekst, waarvandaan via de ad hoc versnummers naar de complete ASZ-tekst zelf is te linken om een ‘vers’ in de context te kunnen bekijken. In het schema hieronder zie je een paar voorbeelden van onderwerpen, de ‘strings’ of combinatie van ‘strings’ waarmee gezocht is en de resultaat-links.
When & is used, this means that all the words after & have to be found in every selected verse.
When & is not used, every verse in which at least one of the words is used, will be selected.

topic

search-string(s)

result

Zarathustra & Zarathustra Uebermensch
& Zarathustra Kind
& Zarathustra Geschenk
& Zarathustra Verkuendiger
& Zarathustra Schaffende
& Zarathustra Vernichter
& Zarathustra Heiliger
& Zarathustra Seher
& Zarathustra Narr
& Zarathustra Lehrer
& Zarathustra Gottlose
& Zarathustra Wahrsager
& Zarathustra Wahrlacher
& Zarathustra Taenzer
& Zarathustra Saenger
ich^bin bin^ich
& Zarathustra Untergang
Zarathustra
Uebermensch uebermensch Uebermensch
Ueber- Ueber-Art Ueber-Drache Ueberdruss Ueber-Erde Ueberflus Ueber-Fuelle Ueber-Guete Ueber-Held Uebermacht Uebermensch Ueber-mi Uebermut Ueber-Reich Ueberreich Ueberrest Ueberselig Ueberschwang Ueberwin ueberwun Ueberzeit
Ueber-
ewige Wiederkunft & ewig wieder
Wiederkunft
ewig_wieder
Gut und Böse gut boese gut_boese
Jenseits jenseits Hinterwelt jenseits
Zeit Zeit Ueberzeit Ewigkeit Zeit
lachen Gelach Gelaech lach laech Lach Laech lachen
Mitleid Mitleid Mitleid
Europa
(Nietzsche tackles Martine)
Europ Deutsch Morgenland Wolken Sued Afrik Europa
When you are interested in reading verses from this ASZ-version about one or more specific topics, you can send me one or more search-strings through the contact-page (on the top of this page). Please put only one search-string on every line. You will receive back an email with the link to the results of the search-string(s), which will give you a first impression of what ASZ has to say about the topic(s).

De hierboven gebruikte digitale versie van Also Sprach Zarathustra is ontleend aan:
Gutenberg.
 
 
Zarathustra
De persona Zarathustra staat als ‘ik’-figuur centraal. De oorspronkelijke Zarathustra was bedenker van God en godsdienststichter. Deze Zarathustra presenteert zich als doder van God en godsdienstvernietiger, de god-loze tegenhanger van alle godsdienststichters en godsdienstvolgers. Hij wordt getypeerd als ontwaakte (uit de eenzaamheid), de wetende, die uit liefde leraar van mensenkinderen wordt, die hij een geschenk brengt, ook zelf kind (het laatste stadium van de geest die de last van het ‘jij moet’ heeft afgeschud en ja zegt tegen het leven).
In afbrekende zin is hij een tuchtmeester, een vernietiger zonder toorn, een gevaarlijke heilige die preekt dat de (laatste, slaafse) mens overwonnen moet worden, terwijl hij ook zelf overwonnen moet worden (zijn ‘ondergang’, in het nu een niets), de ‘beste vijand’ van zijn volgelingen.
In opbouwende zin is hij verkondiger van de Uebermensch, een ziener, een waarzegger (en met ‘n variant daarop: een waarlacher), een willende, een scheppende, een toekomst zelf en een brug naar de toekomst (sc de Uebermensch), een voorspel daarvan, vriend, wet en voorbeeld voor zijn volgelingen.
In bevrijde zin is hij geheel en al lichaam, een liefdevolle nar die ‘de waarheid’ op z’n kop zet, een zanger, een danser, licht en klaar om te vliegen, een ja-zegger.

In een later stadium van het verhaal wordt hij ook opgevoerd als leraar van het noodlot van de eeuwige terugkeer.
Verschillende van de hiervoor genoemde typeringen zijn eveneens van toepassing op tegenspelers van Zarathustra, zoals bv nar, waarzegger, (koor)danser.
In de zelftyperingen zitten soms ook aardige innerlijke tegenspraken ingebouwd: geleerde die met slaande deuren uit het huis van de geleerden is vertrokken; dichter die moe is van de dichter; "Ich bin von Heute und Ehedem, (..) aber Etwas ist in mir, das ist von Morgen und Uebermorgen und Einstmals."
 
 
Übermensch – Jenseits der Zeit
N keert zich tegen een Jenseits in de zin van ‘überirdische Hinterwelten’. Hij vervangt het door een ‘Jenseits der Zeit’, een toekomstgericht ‘Vorgefuehl’, Hoffnung & Sehnsucht’ naar de Übermensch als ‘Sinn der Erde’, ‘Sinn des Seins’, waarvan het ‘bereik(en)’ zich voortdurend aan de ‘höhere’ mens onttrekt, want "Niemals noch gab es einen Uebermenschen." In eerste instantie is het zelfs niet meer dan een woord, een invallend concept: "Dort war's auch, wo ich das Wort "Uebermensch" vom Wege auflas, und dass der Mensch Etwas sei, das ueberwunden werden muesse".
Deze Uebermensch wordt tegenover God geplaatst: "Einst sagte man Gott, (..) nun aber lehrte ich euch sagen: Uebermensch." (..) "Gott starb: nun wollen _wir_, - dass der Uebermensch lebe."
Het genoemde "Vorgefuehl, Hoffnung & Sehnsucht’ (dat vooral blijkt in de vriendschap) zorgt voor de dynamiek van een aardse, vernietigende, scheppende en schenkende passie/liefde.
Ook in Zarathustra is daarvan al iets aanwezig: "(..) Etwas ist in mir, das ist von Morgen und Uebermorgen und Einstmals". Vergelijk de sporter die een bovenmenselijke prestatie levert: deze wint niet alleen van anderen, maar overwint in de eerste plaats zichzelf, waarna het eigen record weer gebroken moet worden, en weer, en weer…
N ziet deze ‘creative drive’ vooral in zeer getalenteerde mensen, zij het dat zijn blik zich beperkt tot tamelijk specifieke talenten (hij heeft met name oog voor die van de kenniswerkers, de kunstenaars en de krijgers). N’s eigen talenten zijn divers, ook al worden zijn
muziek en poëzie doorgaans beschouwd als middelmatig. Zijn filosofie werkt hij niet systematisch uit, maar verwoordt hij wat betreft taalgebruik meesterlijk in literair-filosofische aforismen. [Een wiskundige is iemand die koffie omzet in theorema’s (Paul Erdös), een literair-filosoof is iemand die thee omzet in metaforen.]
 
Uebermensch & ewigen Wiederkunft
Spanning tussen het streven naar de hogere mens en de ‘eeuwige wederkeer’ door N Hegeliaans synthetisch opgelost: in de wederkeer ligt de mogelijkheid tot de verheffing en voleinding van het leven [OBW? klopt dit als de ‘wederkeer’ een herhaling van het gelijke is? ‘wederkeer’ omweg door de tijd of ‘im Augenblick’?]
[OBW waarom gebruikt N hier het begrip ‘eeuwig’, terwijl hij bezwaar maakt tegen het door de wetenschappen blijven gebruiken van dit soort termen als een soort resten van ‘goddelijke eigenschappen’?
Of wil hij zich niet laten beroven van de woorden, maar dezelfde woorden een andere taal laten spreken (Unwertung der Wörter)?
Vergelijk bv: "Gott ist tod" met "Jetzt tanzt ein Gott durch mich".
Is de ‘letterlijke’ God dood en danst de ‘metaforische’ God?
Veel begrippen blijven dubbelzinnig in ASZ. Zo duidt bv het begrip ‘Hinterwelt’ vooral op een door N. afgewezen geloof in een buitenaards of bovenaards bestaan. Maar ook lijkt hij het begrip metaforisch te gebruiken in een uitspraak als ‘Zu jeder Seele gehoert eine andre Welt; fuer jede Seele ist jede andreSeele eine Hinterwelt.’]
 
 
Door een ‘eeuwige terugkeer’ van alle dingen te leren, kiest Nietzsche de ruimtelijke metafoor van een gesloten lijn (cirkel of een variant daarop) voor de tijdsduur. De Uebermensch lijkt dan op de persoon die de onderstaande Eschertrap voortdurend bestijgt, de ‘letzte Mensch’ daalt deze trap voortdurend af. Van visuele illusie naar mentale illusie?
 

 
 
 
 
Tijd en eeuwigheid
OBW Onherleidbare (netwerken van) tijdsconcepten voor en na Nietzsche:
{tijdsduur, tijdstip, tijdmeting} {voor (eerder), na (later)} {verleden, heden, toekomst}
{continuïteit, discontinuïteit} {tijdruimte, tijdsorde, gelijktijdigheid, tijdsrichting}
Het ‘probleem van de tijd’ is een meervoud van problemen van niet tot elkaar te herleiden tijdsconcepten en ligt dus niet zozeer aan de kant van de praxis (daden, actie, handelingen, vita activa) als wel aan de kant van de poiêsis (dichtwerk, verhalen, denkwerk, vita contemplativa).
Welke tijdsconcepten en tijdsproblemen stelt Nietzsche aan de orde?
Allereerst een deel van de hele waaier aan homoniemen van ‘tijd’ die het nadenken over ‘tijd’ zo boeiend en lastig maken.
 
Om te beginnen is dat af te lezen aan de variabele betekenissen van ‘tijd’ in de ‘standaard-‘uitdrukkingen met ‘Zeit’ die Nietzsche gebruikt:
es ist an der Zeit, es komt die Zeit, er vergass die Zeit, die Zeit ist um, zur rechten Zeit, dunklen Zeiten, andre Zeiten, wecken zur Zeit, bei Zeiten, nicht Zeit mehr zum.., un jene Zeit, es ist (die hoechste) Zeit, um die gleiche Zeit, es gab Zeit, es hat (seine) Zeit, Zeit brauchen, keine Zeit zu verlieren, wo ist die Zeit hin.
In de tweede plaats is het af te lezen aan bijzondere expressies met ‘Zeit’ in ASZ, waarin ook verschillende malen de ‘tijd’ metaforisch als ‘persona’ wordt opgevoerd:
Die Zeit waere hinweg, und alles Vergaengliche nur Luege?
Aber von Zeit und Werden sollen die besten Gleichnisse reden…
(..) da war die Zeit mein einziger Zeitgenosse.
Alle Zeiten und Voelker blicken bunt aus euren Schleiern
Alle Zeiten schwaetzen wider einander in euren Geistern
So gieng mir und schlich die Zeit, wenn Zeit es noch gab: was weiss ich davon!
Nicht zurueck kann der Wille wollen; dass er die Zeit nicht brechen kann und der Zeit Begierde, - das ist des Willens einsamste Truebsal.
Dass die Zeit nicht zuruecklaeuft, das ist sein Ingrimm; `Das, was war` - so heisst der Stein, den er nicht waelzen kann.
Diess, ja diess allein ist _Rache_ selber: des Willens Widerwille gegen die Zeit und ihr `Es war.`
`Und diess ist selber Gerechtigkeit, jenes Gesetz der Zeit, dass sie ihre Kinder fressen muss`: also predigte der Wahnsinn.
Und wer lehrte ihn Versoehnung mit der Zeit, und Hoeheres als alle Versoehnung ist?
Die Zeit ist abgeflossen, wo mir noch Zufaelle begegnen durften; und was _koennte_ jetzt noch zu mir fallen, was nicht schon mein Eigen waere!
"Alles Gerade luegt, murmelte veraechtlich der Zwerg. Alle Wahrheit ist krumm, die Zeit selber ist ein Kreis."
"Wir haben noch keine Zeit fuer Zarathustra" - so wenden sie ein; aber was liegt an einer Zeit, die fuer Zarathustra "keine Zeit hat"?
Denn offen ist es bei dir und hell; und auch die Stunden laufen hier auf leichteren Fuessen. Im Dunklen naemlich traegt man schwerer an der Zeit, als im Lichte.
Alles bei ihnen redet, Alles wird zerredet. Und was gestern noch zu hart war fuer die Zeit selber und ihren Zahn: heute haengt es zerschabt und zernagt aus den Maeulern der Heutigen.
Wo alle Zeit mich ein seliger Hohn auf Augenblicke duenkte, wo die Nothwendigkeit die Freiheit selber war, die selig mit dem Stachel der Freiheit spielte: -
"Im Grunde steht Alles stille" -, das ist eine rechte Winter-Lehre, ein gut Ding fuer unfruchtbare Zeit, ein guter Trost fuer Winterschlaefer und Ofenhocker.
Diess aber ist die andre Gefahr und mein andres Mitleiden: - wer vom Poebel ist, dessen Gedenken geht zurueck bis zum Grossvater, - mit dem Grossvater aber hoert die Zeit auf.
Also ist alles Vergangene preisgegeben: denn es koennte einmal kommen, dass der Poebel Herr wuerde und in seichten Gewaessern alle Zeit ertraenke.
Oh selige ferne Zeit, wo ein Volk sich sagte: "ich will ueber Voelker - _Herr_ sein!"
Oh meine Seele, ich gab dir neue Namen und bunte Spielwerke, ich hiess dich "Schicksal" und "Umfang der Umfaenge" und "Nabelschnur der Zeit" und "azurne Glocke"
- das Grenzenlose braust um mich, weit hinaus glaenzt mir Raum und Zeit, wohlan! wohlauf! altes Herz!" -
Mein Schicksal naemlich laesst mir Zeit: es vergass mich wohl?
Ich aber und mein Schicksal - wir reden nicht zum Heute, wir reden auch nicht zum Niemals: wir haben zum Reden schon Geduld und Zeit und
» Ueberzeit. Denn einst muss er doch kommen und darf nicht voruebergehn.
- Was geschah mir: Horch! Flog die
» Zeit wohl davon? Falle ich nicht? Fiel ich nicht - horch! in den Brunnen der » Ewigkeit?
Auf! sprach er zu sich selber, du Schlaefer! Du Mittagsschlaefer! Wohlan, wohlauf, ihr alten Beine! Zeit ist's und
» Ueberzeit, manch gut Stueck Wegs blieb euch noch zurueck -
Gott soll ewig sein, nach dem Zeugnisse der Froemmsten: wer so viel Zeit hat, laesst sich Zeit.
Diess Alles dauerte eine lange Zeit, oder eine kurze Zeit: denn,recht gesprochen, giebt es fuer dergleichen Dinge auf Erden _keine_ Zeit.
Zarathustra’s letzten Suende: Das Mitleiden mit dem hoeheren Menschen! (..)_Das_ - hatte seine Zeit!
 
In het voorgaande stond al een expressie waarin tijd en eeuwigheid door Nietzsche met elkaar verbonden worden:
Was geschah mir: Horch! Flog die
» Zeit wohl davon? Falle ich nicht?
Fiel ich nicht - horch! in den Brunnen der
» Ewigkeit?
Nietsche gebruikt een paar ‘standaard-‘uitdrukkingen met ‘Ewigkeit’: (bestimmt) seit Ewigkeiten, Gott, von Ewigkeit zu Ewigkeit.
En formuleert een aantal bijzondere expressies met ‘Ewigkeit’:
Blick der Ewigkeit
Ja, zur Treue gemacht, gleich mir, und zu zaertlichen Ewigkeiten…
Den Geruch verstaubter Ewigkeiten athmete ich
Diese lange Gasse zurueck: die waehrt eine Ewigkeit.
Siehe, sprach ich weiter, diesen Augenblick! Von diesem Thorwege Augenblick laeuft eine lange ewige Gasse _rueckwaerts_ hinter uns liegt eine Ewigkeit.
Denn ich liebe dich, oh Ewigkeit!
Denn alle Dinge sind getauft am Borne der Ewigkeit und jenseits von Gut und Boese
In jedem Nu beginnt das Sein; um jedes Hier rollt sich die Kugel Dort. Die Mitte ist ueberall. Krumm ist der Pfad der Ewigkeit." -
"Doch alle Lust will Ewigkeit - will tiefe, tiefe Ewigkeit!"
Oh wie sollte ich nicht nach der Ewigkeit bruenstig sein und nach dem hochzeitlichen Ring der Ringe, - dem Ring der Wiederkunft!
Was geschah mir: Horch! Flog die
» Zeit wohl davon? Falle ich nicht? Fiel ich nicht - horch! in den Brunnen der » Ewigkeit?
Nun schlieft ihr euch aus, wie lange doch? Eine halbe Ewigkeit!
Brunnen der Ewigkeit!
ein Duft und Geruch der Ewigkeit
Lust aber will nicht Erben, nicht Kinder, - Lust will sich selber, will Ewigkeit,
will Wiederkunft, will Alles-sich-ewig-gleich.
Alle Lust will aller Dinge Ewigkeit.
Lust will _aller_ Dinge Ewigkeit, will tiefe, tiefe Ewigkeit!
Zarathustra's Rundgesang: "Noch ein Mal", dess Sinn ist "in alle Ewigkeit!"
 
Nietzsche’s ‘leer van de eeuwige wederkeer’ stelt een paar tijds-problemen aan de orde. De wil lijkt niet terug in de tijd te kunnen (‘Es war’), en de lust wil zichzelf in stand houden. Nietzsche wil een oplossing voor beide problemen en vindt deze in het aan elkaar verbinden van toekomst en verleden in ‘dem Ring der Wiederkunft’, zodat je op de heenweg alsnog terugkomt en zo ook (de lust) zelf in stand blijft (‘Noch ein Mal’).

Het is de vraag of de ruimtelijke metafoor van een gesloten lijn (bv een cirkel) geldt voor de tijd en of deze zo van ‘tijd’ een soort ‘eeuwigheid’ kan maken. Nietzsche lijkt het door hem hartstochtelijk bepleite ‘ja’ tegen het (tijdelijke) leven te overspannen tot een amen op ‘n (eeuwige) herhaling ervan.
Als de slang zichzelf in z’n staart bijt en maar lekker door blijft peuzelen, bijt hij uiteindelijk z’n eigen kop af.
 
(..)
Nietzsche, Levinas, tijd
http://home.planet.nl/~verh2375/nietzsche.html
(..)
 
 
 

Hermetaforisering
Veel woorden en uitdrukkingen die lijken te verwijzen naar iets of iemand buiten het concrete leven hier en nu, moeten volgens Nietzsche ontdaan worden van hun letterlijke interpretaties en weer metaforisch begrepen worden. Dit proces van (her)metaforisering stopt natuurlijk ook niet voor de ‘wahre Lehre’ die Nietzsche zelf presenteert. Bij elk concept en bij elke expressie die op het eerste gezicht een gedachte van Zarathustra/Nietzsche zelf lijkt uit te drukken, is de vraag te stellen of deze niet ook metaforisch is te interpreteren. Een consequent volgehouden hermetaforisering maakt het vrijwel onmogelijk om een eenduidige interpretatie van welke fragment van zijn werk dan ook vast te stellen. Wat gefundenes Fressen is voor de lezer die naast de cirkel van de eeuwige wederkomst ook graag in hermeneutische cirkels blijft rondtollen.
 
 
Afbraak noodzakelijk voor opbouw?
Een terugkerende gedachte bij Nietzsche is dat alleen door afbraak en ondergang iets nieuws kan ontstaan. Deze gedachte lijkt mee bepaald door het fysicalisme/biologisme in zijn benadering. Als er plaats is voor A of B en niet voor A en B dan kan B er alleen zijn ten koste van A. Deze regel van ‘exclusief beslag van tijdruimte’ gaat echter al binnen de fysica niet op voor alle verschijnselen (vergelijk bv de elementaire eventiteiten waarvoor het uitsluitingsprincipe van Pauli niet geldt). Ook binnen de cultuur zijn er meerdere typen eventiteiten waarvoor het niet opgaat dat het ene noodzakelijkerwijs alleen maar kan bestaan ten koste van het andere. Er is bv in principe alle tijdruimte voor nieuwe computerprogramma’s en alles wat deze kunnen (re)produceren, zoals: (afbeeldingen van) kunstwerken, (uitvoeringen van) muziekstukken etc. Bij dit soort eventiteiten is er eerder sprake van consumeerbaarheids-schaarste dan van resource-schaarste.
 
 
Er wordt wat afgelachen in ASZ
Wie lachen en hoe of waarom:
Zarathustra Gelaechter der Hoehe, bei sich im Herzen,ueber Schwaerze und Schwere, erhoben, ueber alle Trauer-Spiele und Trauer-Ernste, ueber eure Verwunderung, ueber diese Nacht- und Grabwaechter, wie ein buntes Gezelt ueber uns, heimlich, mit Schwermuth und Bitterkeit, Sehnsucht, spoettisch, wolkenlos, gierig, vor Liebe und Bosheit, ich selber sprach heilig mein Gelaechter, Wahrlacher, ueber sich selber,
ich selber setzte mir diese Krone auf, ich selber sprach heilig mein Gelaechter, ob seiner [sc. Gewissenhafte] "Wahrheiten", toedtend, zornig
Uebermensch der Mensch fuer den Uebermenschen: ein Gelaechter oder eine schmerzliche Scham
Mensch zehn Mal musst du lachen am Tage (..) zehn Gelaechter
Selbst Dein Selbst lacht ueber dein Ich und seine stolzen Spruenge.
der Heilige Greis & Z wie zwei Knaben
Volk hassen, Es ist Eis in ihrem Lachen
Muth  
Teufel Hohnlachen
Schild der Schoenheit heiliges Lachen und Beben
Schoenheit ueber euch, ihr Tugendhaften
Born Entgegen lachen soll er euch mit _seiner_ Reinheit
Leben boshaft
Erkenntnis Noch hat seine Erkenntniss nicht laecheln gelernt und ohne Eifersucht sein
Herz der Erde  
der Sarg spie tausendfaeltiges Gelaechter aus
Hirt > Verwandelter
Nicht mehr Hirt, nicht mehr Mensch, - ein Verwandelter, ein
Umleuchteter, welcher _lachte_! Niemals noch auf Erden lachte je ein Mensch, wie _er_ lachte!
Glueck  
Luegen-Traum  
Weisheit ueber alle "unendliche Welten"
Goetter Goettlichkeit, dass es Goetter, aber keinen Gott giebt
Menschen ich hiess sie lachen ueber ihre grossen Tugend-Meister und Heiligen und Dichter und Welt-Erloeser.
Wahrheit Und falsch heisse uns jede Wahrheit, bei der es nicht Ein Gelaechter gab!
Loewe  
Sehnsucht  
Augen-Himmel Sehnsucht der Ueber-Fuelle
Seele ob seiner Haesslichkeit (..) Ueber-Guete deines Laechelns
Schaukel-Blick lachenden fragenden schmelzenden
Blitzen die Ja! sagen, Ja! lachen (..) des schoepferischen Blitzes
Bosheit Spott-Gelaechter
Gott sein Glueck lacht. So – lacht ein Gott. Still! -
alle guten Dinge  
hoeheren Menschen Lernt ueber euch lachen, wie man lachen muss!
Erhebt eure Herzen, ihr guten Taenzer, hoch! hoeher! Und vergesst mir auch das gute Lachen nicht!
Sturm dieser Geist aller freien Geister
Mitternacht wie sie im Traume lacht!
Het lachen maakt deel uit van de ‘leer’ van Zarathustra, die hij ook op dit punt contrasteert met de leer en het leven van Jezus:
Waere er doch in der Wueste geblieben und ferne von den Guten und
Gerechten! Vielleicht haette er leben gelernt und die Erde lieben
gelernt - und das Lachen dazu!
Verheven boven de waarheden van woorden drukt het lachen van Zarathustra waarachtigheid, de echtheid van het er zo zijn (alle gute Dinge lachen) en van gevoelens uit. Het lachen is zowel afbrekend (boshaft, zornig, spoettisch, mit Schwermuth und Bitterkeit, toedtend) als opbouwend (Sehnsucht, Liebe, schoepferisch) als bevrijdend (wolkenlos).
In het lachen overwint de hogere mens zichzelf:
Lernt ueber euch selber lachen, wie man lachen muss!
So lernt doch ueber euch hinweg lachen!
Das Lachen sprach ich heilig; ihr hoeheren Menschen, lernt mir - lachen!

 
Medelijden – Nietzsche vs de spiegelneuroot?
Aan het eind van het vierde deel viert Zarathustra de overwinning van zijn laatste zonde: die van het medelijden met de hogere mens. Eerder ‘verklaarde’ hij de dood van God uit diens overmaat aan medelijden (Gott ist todt; an seinem Mitleiden mit den Menschen ist Gott gestorben (..) Ist es wahr, was man spricht, dass ihn das Mitleiden erwuergte, - dass er es sah, wie _der_Mensch_ am Kreuze hieng, und es nicht ertrug, dass die Liebe zum Menschen seine Hoelle und zuletzt sein Tod wurde?).
Zarathustra associeert medelijden met schaamteloosheid (tav het lijden), wellust (leedvermaakt), geestesdronkenheid, leugenachtigheid, gevaar, afgrond, zwakheid, dwaasheid, verstikkendheid, nieuwsgierigheid, deugd van kleine mensen.
Maar de ‘Ueber-Mitleidige’ moet sterven, overwonnen worden.
Tegenover (boven) het medelijden (de naastenliefde) stelt Z de scheppende liefde, de verleiding tot en de rechtvaardiging van het leven, oorlog, moed en dapperheid.
Deze scheppende liefde overwint uiteindelijk ook het zelfmedelijden (medelijden met het eigen verdriet):
Mein Leid und mein Mitleiden - was liegt daran! Trachte ich denn nach
_Gluecke_? Ich trachte nach meinem _Werke_!

Recent neurologisch onderzoek richt zich op zgn ‘spiegelneuronen’ die een grote rol zouden spelen bij de neiging om het gedrag van anderen (mensen en/of dieren) mentaal te imiteren. De spiegelneuroot laat zich in denken en voelen overmatig bepalen door het gedrag van anderen, wat zich (tijdelijk) zowel in de richting van altruïsme als in de richting van egoïsme kan ontwikkelen. Nietzsche lijkt zich met een retoriek van verdachtmaking eenzijdig te keren tegen altruïstische spiegelneuroten. Bij de meeste mensen (en dieren) zitten echter zowel (tijdelijk en spontaan) altruïsme als (tijdelijk en spontaan) egoïsme zowel hardwired als softwared ‘in ‘t systeem’. In bepaalde tijden en culturen wordt meer accent gelegd op de neiging tot altruïsme dan die tot egoïsme (solisme), waardoor mensen als teamplayers tot grotere prestaties komen dan elk voor zich. In andere tijden en culturen is er meer aandacht en bewondering voor ‘de held’. Nietzsche lijkt niet ongevoelig voor de laatste romantisering.
 
 
 
Gregory Moore, Nietzsche, biology and metaphor, 2002
over de metafoor van de gezondheid bij (en na) Nietzsche
samenvatting:
abstract Moore, 2002
 
 
Door Nietzsche gecomponeerde muziek
 
Da geht ein Bach (1862 tekst van Klaus Groth )
http://nietzschemusicproject.org/bachpg.html
http://www.virtusens.de/walther/groth2.wav

Verwelkt (1864, tekst van Sándor Petöfi )
http://www.virtusens.de/walther/petoefi3.wav
 
Das Fragment an sich (1871)
http://nietzschemusicproject.org/fragpg.html
 
Nachklang einer Sylvesternacht (1871 voor Cosima, echtgenote van Wagner)
fragment
http://www.virtusens.de/walther/sylv.wav
 
Manfred Meditation (1872)
http://www.virtusens.de/walther/manfred1.wav
http://www.virtusens.de/walther/manfred2.wav
http://www.virtusens.de/walther/manfred3.wav
http://nietzschemusicproject.org/manfredpg.html
 
Hymnus an die Freundschaft (1874)
http://www.virtusens.de/walther/hymnus.wav
 
Gebet an das Leven (1882)
kerncompositie van N: Gebet an das Leben (1882), tekst van Lou Salomé
((platonisch?) geliefde van N in een ménage a trois met Paul Rée)
gebruik makend van een thema uit het piano-stuk Hymnus an der Freundschaft (1874) van de hand van N
Gebet an das Leven (1882)
http://www.virtusens.de/walther/gebet.wav
 
Gewiß, so liebt ein Freund den Freund,
Wie ich Dich liebe, rätselvolles Leben!
Ob ich in Dir gejauchzt, geweint,
Ob Du mir Leid, ob du mir Lust gegeben.
 
Ich liebe Dich mit Deinem Glück und Harme;
Und wenn Du mich vernichten mußt,
Entreiße ich schmerzvoll mich Deinem Arme,
Gleich wie der Freund der Freundesbrust
Gleich wie der Freund der Freundesbrust.
 
 
Commentaar bij N’s muziek.
N's liederen (1861-1865) beschouwd als meest succesvolle composities (invloed
Schubert, Schuman - romanticistische stijl die N zelf later zou afwijzen)
[OBW liederen gemaakt in dezelfde jaren dat in Amerika de burgeroorlog woedde]
1872 Manfred Meditation (<boek Lord Byron, mee als reactie op Schuman's
Manfred: N: seine Manfred-Musik ist ein Mißgriff und Mißverständnis bis
zum Unrechte). N's Manfred op zijn beurt afgekraakt door Hans von Bülow, wiens ex-echtgenote Cosima de vrouw was geworden van Wagner tot wiens 'inner circle' ook N behoorde. Daarna componeerde N maar weinig meer.
Hans von Bülow’s oordeel over N’s Manfred:
"das Extremste von phantastischer Extravaganz",
das "Unerquicklichste und Antimusikalischste" was ihm seit langem zu Gesicht
gekommen sei, musikalische Parodie auf die "Zukunftsmusik"
"musikalisches Fieberprodukt"," Aberration ins Componiergebiet",
"bedauerliche Klavierkrämpfe"
Friedrich Hegar: "N’s Absicht seine zu Grunde liegenden Stimmung musikalisch Ausdruck zu geben versuchen. Freilich fehlt dem ganzen, was die Gestaltung der musikalischen Ideen anbetrifft, die Erfüllung gewisser architektonischer Bedingungen so, daß mir die Komposition mehr den Eindruck einer stimmungsvollen Improvisation als eines durchdachten Kunstwerks macht."
vergelijk ook:
Gersdorff in z’n Erinnerungen: "Seine Improvisationen (in der Pfortenser Zeit) sind mir unvergeßlich."
[OBW improviserend karakter van het werk van Nietzsche, dit typeert niet alleen z'n muziek, maar ook z'n gedichten en boeken]
C.P. Janz over relatie muziek en boeken van N:
trotz gewisser, manchmal recht störender kompositionstechnischer Mängel ernstgemeinte und ernstzunehmende Werke
die Kompositionen und Kompositionsversuche Nietzsches sind aber von besonderem und hohem Wert für die Erhellung seines Grundwesens
Er komponiert nun auch Messe, Motetten, ein Miserere und schließlich Teile zu einem Weihnachts-Oratorium. Alle diese Werkansätze sind als gescheitert anzusehen.
1861v Periode der Kleinformen, die in seiner Zeit beliebten »Albumblätter« (bei Mendelssohn »Lieder ohne Worte«) und Lieder, also Lyrik. Hier gibt er als Komponist sein Bestes.
Nietzsche scheitert in den »Freundschafts«-Kompositionen (Monodie, Manfred, Nachklang, Hymnus) genau so wie in den Freundschaften selber.
beinahe alle Kompositionen hat Nietzsche zu Geschenkzwecken oder Widmungen benutzt, die meisten sind sogar nur darum entstanden. Es sind ganz persönlich gerichtete Kundgebungen seiner Neigung und stehen darum in ihrem Wesen dem Brief näher als dem philosophischen Werk; sie haben einen durch die Art der Musik gegebenen gehobenen Aussagewert in einer durchaus persönlichen Weise. Obwohl sich Stileinflüsse verschiedener Komponisten aufzeigen lassen, wie Beethoven, Schumann, Chopin, Liszt, so eignet ihnen doch ein spezifischer Nietzschescher Zug der Melancholie. Auffallend ist das völlige Fehlen Wagnerscher Einwirkung (bis auf den »Nachklang einer Sylvesternacht«). Die Dämonie und Gefühlsmächtigkeit Wagners blieb dem Musiker Nietzsche fremd, als Musiker war er nie »Wagnerianer«.
Helmut Walther,
Nietzsche as composer (2000)
For Nietzsche, musical creation--as well as his listening to music--was always an existential expression, his music reflects subjective moods; in his view, life without music was a mistake, as he once said.(3) Thus he is basically not driven to composing and composition by an inner idea; rather, in addition to a certain "mood", he also required an outer occasion, as we can see from the various dedications, such as within his family or from that to Cosima Wagner, or from the example of the "Lebensgebet" by Lou Salomé.
N "der in Briefen Worte durch einen Akkord ersetzte, um eine Stimmung genauer mitzuteilen (..) für Nietzsche sind Töne, Klänge und Rhythmen immer Chiffren des Unsagbaren".
ivm de breuk met Wagner:
The Triumphlied by Brahms must have made a strong impression on Nietzsche, since already on July 12, he went to Zurich with Romundt in order to attend a new performance of it there--and he also obtained a piano extraction of it,
fragment Brahms:
http://www.virtusens.de/walther/triumph.wav
Een poging van N om B bij W te 'introduceren' stuitte op grote woede van W die
niets van B moest hebben.
Cosima (15 jaar later): Ein Hymnus an die Freundschaft (see "Nietzsche and Music" Page) hat eigentlich den Bruch begonnen. Er kam nach Bayreuth und war sehr traurig..."
Contrary to this, for Nietzsche, his disappointment began with the Brahms event. All of a sudden, his revered "master" was devoid of all of his majesty and "greatness" and revealed himself as a petty, jealous despot who was not strong enough to honor the capabilities of another composer without being afraid of losing his position.
N vs Wagner's muziek:
Alles in allem keine Schönheit, kein Süden, nichts von südlicher feiner Helligkeit des Himmels, nichts von Grazie, kein Tanz, kaum ein Wille zur Logik (N Jenseits von G&B) (..)
Der Teil wird Herr über das Ganze, die Phrase über die Melodie, der Augenblick über die Zeit (auch das tempo), das Pathos über das Ethos ... schließlich auch der esprit über den 'Sinn' (..)
Verfalls-Symptom, ein Beweis dafür, daß sich das Leben aus dem Ganzen zurückgezogen hat und im Kleinsten luxuriert (..)
Symptomatik eines Niedergangs der organisierenden Kraft: anders ausgedrückt: der Unfähigkeit, große Verhältnisse noch rhythmisch zu überspannen - eine Entartungsform des Rhythmischen (..)
Walther: Sice N lauds aphorism as his very own form, this criticism of Wagner does, in the end, also apply to himself! (..)
N's musical pieces are quite personal means of expression, and they are closer related to his letters than to his philosophical work (..)
Dietrich Fischer Dieskau:
Nietzsches musikalische Begabung war jedoch ungeachtet solcher Meinung außerordentlich. Sie gehörte bestimmend zu seinem Wesen. So muß seine kunstpsychologische Analyse analog zu seinem Musiksinnen und zu seiner Freude an der Polyphonie gesehen werden. Sein Drang, in die Abgründe der Psyche zu leuchten, entspricht dem Willen eines Musikers, Seelenvorgänge ans Licht zu bringen, die einzig durch die Musik darstellbar erscheinen.
 
 
Sprung
‘sprong’ in ASZ (de hofnar over de koordanser, de doodssprong van de ‘Müdigkeit’ die ‘Götter und Hinterwelten’ schiep) – relatie Kierkegaard?
What makes it particularly tempting to discuss Nietzsche's relation to Kierkegaard, apart from their inherent similarities and differences and the fact that they are often discussed together, is that Nietzsche, in a letter to Georg Brandes from February 19, 1888, claims that he intended to study Kierkegaard:
Ich habe mir für meine nächste Reise nach Deutschland vorgesetzt, mich mit dem psychologischen Problem Kierkegaard zu beschäftigen, insgleichen die Bekanntschaft mit Ihrer älteren Litteratur zu erneuern. Dies wird für mich, im besten Sinn des Worts, von Nutzen sein,—und wird dazu dienen, mir meine eigne Härte und Anmaaßung im Urtheil "zu Gemüthe zu führen."1 [End Page 251]
Nietzsche lived in Nice when he wrote this, and never returned to Germany before his mental collapse in January 1889. Nietzsche's intention to study Kierkegaard was expressed in response to a letter from Brandes, where he recommended Kierkegaard to him...
OBW Suggereert ‘Bekanntschaft mit Ihrer älteren Litteratur zu erneuern’ niet dat N al eerder (via het werk van B?) op de hoogte was van het werk van K en dan mogelijk ook met het ‘sprong’-karakter van K’s denken over religie?
 
 
begrip halcyonic bij Nietzsche
 
etymologisch
L. halcyon, from Gk. halkyon, variant (perhaps a misspelling) of alkyon "kingfisher," from hals "sea, salt" + kyon "conceiving," prp. of kyein "conceive." Identified in mythology with Halcyone, daughter of Aeolus, who when widowed threw herself into the sea and became a kingfisher.
 
mythologisch
Halcyon is a term that originates from the Greek myth of Alcyone. It may refer to:
Halcyon (dialogue), an ancient work of literature
Alcyone was a Greek demi-goddess, sometimes regarded as one of the Pleiades. More often she was thought of as the daughter of Aeolus and wife of Ceyx, she had a son called Eosphorus and the king of Thessaly. They were very happy together, but, when Ceyx perished in a shipwreck, Alcyone (whose name means "queen who wards off storms") threw herself into the sea. Out of compassion, the gods changed them into the halcyon birds. When Alcyone made her nest on the beach, waves threatened to destroy it. Aeolus restrained his winds and made the waves be calm during seven days in each year, so she could lay her eggs. These became known as the "halcyon days", when storms never occur. The halcyon has become a symbol of tranquillity.
 
lexicaal
halcyon, halcyonian, halcyonic
adjective:
1. Calm; quiet; peaceful; undisturbed; happy; as, "deep, halcyon repose."
2. Marked by peace and prosperity; as, "halcyon years."
 
Nietzsche: halkyonischer Musik
kalmte en rust tussen de stormen door
muziek die de chaos tijdelijk tot bedaren brengt
MP ook associatie met zomer
 
zoeken gebruik op trefwoorden, bv
http://www.doc.ic.ac.uk/~rac101/concord/
halcyon
Beyond Good and Evil
[VII: Our Virtues] [4124] their moment of smooth sea and halcyon self-sufficiency, the
[VIII: Peoples and Countries] [4964] different with Felix Mendelssohn, that halcyon master, who, on
[IX: What is Noble?] [6487] the tempter-god smiled with his halcyon smile, as though he had
[nou ja, daar zit weinig muziek in…]
 
 
Verhouding Nietzsche en de (Middeleeuwse) mystici
bv de godloosheid van Meister Eckhart (1260-1328), die het contemplatief perceptuele (intellect, rust, stilte, eenheid, leegheid, beweging, stroom, helderheid, ‘onweten’ als hogere vorm van weten) stelt tegenover het controlerend conceptuele (ego, wil, geheugen, deling, binnen vs buiten, getal, vervreemding) God is slechts een manier van spreken over ziel en wereld. Afbraak van het (godsdienstige) ego om ruimte te maken voor het scheppend beamen, ja zeggen.
Meister Eckhart had een voorkeur voor de ‘boom des levens’ (daarvan eten = eeuwig leven) tov de ‘boom van goed en kwaad’ (Genesis).
Merkwaardig genoeg lijkt ook Nietzsche de ene mythe te vervangen door een andere, die (naast de antieken) deels aan dezelfde bron is ontleend. Hij hakt de boom van de kennis van ‘Gut und Böse’ om, maar wandelt vervolgens via een literaire omweg naar de boom van het eeuwige leven aan de voet waarvan hij het licht ziet. Een verschil met Eckhart is het enthousiasme waarmee Nietzsche blijft vasthouden aan ego en wil.
 
 
invloed op Freud (die ons bewust(er) maakte van ons onbewuste)
Via twee sporen: Verlichting (rationaliteit) en Romantiek (irrationaliteit) is er bij bepaalde filosofen een grote gefascineerdheid door de verwoestende grootheid van de natuur: Schopenhauer (chaos en geweld), Nietzsche (machtswil en pathos).
Bij Freud leidt dit spoor tot psychologische toepassingen: Es (drift en begeerte) waaruit het Ich opborrtelt om dan (onder invloed van het morele Über-ich) OF rationeel optimistisch te denken dat het ‘t onbewuste Es wel droog kan leggen en inpolderen OF irrationeel pessimistisch tamelijk machteloos mee te deinen op ontembare oerkracht van de golven van het Es.
(Sigmund Freud: Werken. Bezorgd door Wilfred van Oranje, 2006)
 
 
invloed op Richard Dawkins (metafoor van de ziekte)
Wetenschappen gaan na hoe iets, wat met behulp van denken, observatie en experiment onderzocht kan worden, werkt.
Dat leidt tot kennis, maar niet tot aanwijzingen hoe die kennis praktisch gebruikt kan (techniek), moet (politiek) of behoort (ethiek) te worden.
Religies zouden deze praktische levenswijsheid wel bieden (volgens critici van het door Richard Dawkins geschreven boek ‘God als misvatting’, 2006, waarin hij religies beschouwt als parasitaire memen (‘n soort ‘culturele genen’), die volgens hem fungeren als dodelijke ziekte-verwekkers).
 
invloed op Peter Sloterdijk (Zorn und Zeit, 2007)
Plato spreekt over thymos, het trotse en strijdbare gedeelte van het menselijk gemoed, de energiebron die affecten als toorn, geldingsdrang, eerzucht, rechtvaardigheidsgevoel, woede, drift, strijdbaarheid moed en trots levert.
Thymos is onderscheiden van eros, de energiebron die ons naar bezit, een partner, en een gezin drijft. De erotische affecten horen bij het huishouden (oikos) en de economie, de private sector. De thymotische affecten horen bij de staat (polis) en de politiek.
Volgens PS is de Europese beschaving eenzijdig erotisch: gericht op wederzijdse afhankelijkheid. Als tegengewicht op zoek naar trots: door het streven naar erkenning, eerzucht, ambitie, kan een stralend, genereus en joviaal zelfbewustzijn ontstaan.
Het kan ook misgaan in zelfoverschatting, rancune en haat.
[OBW Kan er ‘te veel ruimte’ gegeven worden aan de neurologische neigigen tot meevoelen, medeleven, medelijden? vgl Nietzsche's veldtocht tegen medelijden die deze aanleg lijkt te willen negeren. De trots-kant van het verhaal van PS zou ook gelezen kunnen worden als een soort mimêsis (imitatie, in dit geval herneming van de handelingen van anderen in jouw verhaal, cf Ricoeur) van de manier waarop de (bv Arabische) eer-cultuur in het algemeen en radikale islamisten in het bijzonder zich manifesteren. Is in de westerse cultuur het agressief-thymotische niet meer vruchtbaar verwerkt in allerlei vormen van geweldloze competitie (concurrentie in bv politiek, economie of sport)?]
 
mijn meest rustgevende Nietzsche co-reader